Het Sallands Volksblad van 20 juli 1923:
“Hardenberg. Deze week was Hardenberg getuige van een ongewoon verschijnsel: een stoomboot bij de Vechtbrug! 
“Nie dagewesen”. Een profetie van bloei voor Harda’s handel en verkeer? Een woord van dank komt zeer stellig toe aan onzen technischen adviseur van den Waterstaat, den heer Mulder, onder wiens bekwame en volhardende leiding reeds zoo veel is gedaan voor den landbouw door verbetering van den afvoer van Vechtwater en die thans nieuwe perspectieven heeft geopend voor handel en verkeer door de uitvoering der waterwerken te Ane.”

Jarenlang hadden de Hardenbergers gewacht op een weer bevaarbare Vecht. Sinds het kanaal de Dedemsvaart in het midden van de negentiende eeuw beschikbaar was gekomen voor transport over water, werd de Vecht minder en minder bevaarbaar. Veel water werd via de Dedemsvaart afgevoerd en niet langer door de natuurlijke laaglandrivier. Dat was een financiƫle aderlating voor de stad Hardenberg.

In juni 1923 echter kon voor het eerst in vele decennia weer een schip naar Hardenberg varen, dankzij de nieuw gerealiseerde stuw met schutsluis bij Ane. De totale kosten van dit bouwproject bedroegen f. 320.000,- waarvan de helft door de provincie Overijssel was gefinancierd. Het eerste schip was geladen met cement, bestemd voor de firma H. Zweers & Zn.