Prentbriefkaart van het stationsgebouw.

In de vroege morgen van 1 februari 1905 werd de spoorlijn Hardenberg-Ommen feestelijk in gebruik genomen. Willem baron van Ittersum, burgemeester van Stad Hardenberg, had de eer het spoortraject op feestelijke wijze te openen en samen met de gemeenteraadsleden maakte hij de eerste rit mee. Die eerste trein vertrok ‘s ochtends om 06:44 uit Hardenberg. In een regen van vonken stoomde de locomotief een half uur later het station van Ommen binnen. Wat bleek, de houten bekleding van de ketel had vlam gevat. De krant schreef: Het leek wel vuurwerk ter eere der inwijding! De schade was gering, want met enkele emmers water kon het brandje worden geblust.

Eeuwenlang was Hardenberg slechts bereikbaar geweest via de weg en over het water. Aan het begin van de twintigste eeuw kwam daar verandering in door de aanleg van de spoorlijn Zwolle-Stadskanaal, geëxploiteerd door de Noord-Ooster Lokaal Spoorwegmaatschappij (N.O.L.S.). Het had vele jaren geduurd, voordat de maatschappij alle gronden in bezit had en de concessies verkregen had om de spoorlijn te kunnen aanleggen. De eerste plannen dateerden al uit 1888.

Voordat Hardenberg door het spoor ontsloten werd, werden alle postpakketten nog vervoerd met de zgn. ‘postkar’. Deze vertrok dagelijks rond middernacht uit Zwolle, nadat de laatste trein uit Holland gearriveerd was, en reed dan via Ommen naar Hardenberg en Coevorden. Enkele maanden na de ingebruikname van het spoor werden de postritten gestaakt. De verzending van brieven en pakketten geschiedde voortaan met de treinen van de N.O.L.S.