familie Kalkdijk (Gramsbergen/Hardenberg)

Home Forum Genealogie familie Kalkdijk (Gramsbergen/Hardenberg)

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Dinah 2 maanden, 1 week geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Lex Slager

Ik ben op zoek naar de herkomst van Maria Reinders (Kalkdijk).
    Maria Reijnders Kalkdijk zal rond 1722 te Gramsbergen geboren zijn, vermoedelijk als dochter van:
    Reinner Hendriks (Reindert), gedoopt (Nederduits Gereformeerd) op 21-05-1692 te Hardenberg (OV), overleden op 27-08-1772 te Gramsbergen (OV) op 80-jarige leeftijd. Bij zijn doop staat vermeld dat zijn vader op ’t Heemserveen (bij Hardenberg) woont. Bij zijn huwelijk staat vermeld dat hij JM tot Loozen (later gemeente Gramsbergen) is. De familie komt voor onder de naam Kleinties (erf te Loozen) of Kalkdijk (straat te Gramsbergen). Zoon van Hendrick Reiners (Henrik) en Hillechien Bertels.
    Gehuwd op 29-jarige leeftijd op 27-07-1721 te Hardenberg (OV) (Nederduits Gereformeerd) met Aeltjen Jansen.
    Van Maria Reijnders Kalkdijk heb ik tot op heden geen geboorte/doop kunnen vinden, maar zij moet omstreeks 1722 geboren zijn. Wel heb ik vanaf 1725 in Gramsbergen de doop van andere kinderen van dit echtpaar kunnen vinden (maar liefst 9 stuks).
    Bij het huwelijk van Maria Reinders te Muiden in 1747 staat vermeld dat zij JD van Gramsbergen is.
    In het lidmaatboek van Gramsbergen staat vermeld dat zij op 13-04-1740 tot lidmaat werd aangenomen en met attestatie naar Amsterdam vertrok.

#44020 Reactie

Dinah

Dag Lex,
    Het klopt inderdaad dat er van Maria geen doop is geregistreerd, Dat zou in Hardenberg moeten zijn gebeurd, aangezien Loozen onder het kerspel Hardenberg viel. Wel is in Gramsbergen een dochter Marrigje Reinders in 1731 geboren (het kwam wel eens voor dat er een grote en een kleine Maria in een gezin opgroeide, maar in dit geval weet ik het niet zeker).

Staat er in Muiden duidelijk dat de achternaam van Maria Kalkdijk is? Er waren namelijk nog meer mensen in Gramsbergen die zich Reinders noemden. De familie Reinder Kalkdijk woonde in Gramsbergen ten zuiden van de kerk (anno 1832 kadastraal nummer 611). Ik weet niet zeker of je conclusie dat hij van het erf Bartels in Heemserveen afstamt klopt. Van de andere ‘Reindersen’ enzovoort zijn eveneens veel mensen naar Amsterdam, Zwolle enzovoort vertrokken. Vaak bleef alleen het oudste kind in het plaatsje bij de ouders inwonen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: familie Kalkdijk (Gramsbergen/Hardenberg)
Mijn informatie: