Op 3 mei 1956 verscheen het eerste nummer van de Toren. Het weekblad zou dankzij zijn succesformule uitgroeien tot een veelgelezen en niet meer weg te denken weekblad voor Hardenberg en omgeving. Al lang bestond in de gelederen van de Handelsvereniging de wens om een ‘eigen’ reclamekrant uit te geven. Incidenteel gebeurde dat ook tijdens bijvoorbeeld een winkelweekactie. Nu echter hadden 46 middenstanders elkaar gevonden in het initiatief of niet alleen een reclamekrant te laten verschijnen, maar tegelijkertijd en in relatie daarmee te beginnen met een permanente spaaractie.

Op alle contante aankopen zou een korting van twee procent worden gegeven in de vorm van een waardezegel; een Torenzegel, al gauw een ’torentje’ genoemd. De zegels werden verstrekt op hele guldens, dus alleen het bedrag voor de komma was de maat, ook al stond achter de komma een bedrag van 98 cent, hetgeen op prijspsychologische redenen nogal eens voorkwam. Voor de gespaarde zegels kon men aanvankelijk alleen goederen kopen; er werd geen geld uitbetaald. De winkeliers konden de zegels tegen betaling afhalen bij de Middenstandsbank. De torenspaaractie was bedoeld als een langlopende. Jarenlang werd op deze manier ingespeeld op de spaarzin van de Hardenbergse klanten: vanwege de spaarzegels kocht men bij voorkeur bij de ‘Torenwinkeliers’.

De krant de Toren was aanvankelijk bedoeld als reclameblad van de Toren-spaaractie van de leden van de Coöperatieve vereniging De Toren. In het bestuur zaten de bekende gezichten uit de Handelsvereniging die als personen de hechte band tussen de Toren en de Handelsvereniging symboliseerden: D.J. Makkinga als voorzitter, W. Snel als secretaris, G.J.M. Wamelink als penningmeester en R. Bosch, H.C. Jansen, H. Makkinga en A. Santman als bestuurslid.

(bron: ‘Honderd jaar Handelsvereniging Hardenberg, 1909-2009’, K. Oosterkamp)